Van Bangkok naar Chiang Mai

17 augustus 2017 - Chiang Mai, Thailand

Dag 5

Het was tijd om Bangkok te verlaten en door te trekken naar het noorden. Hier zouden we twee dagen over doen, met een overnachting in Tak. Vanuit Bangkok was dit ongeveer 450 km. Gelukkig maakten we onderweg genoeg leuke stops. Zo zijn we gestopt in de oude hoofdstad Ayutthaya. Hier hebben we het zomerpaleis bezocht. Deze is gebouwd in de zeventiende eeuw door koning Rama de vijfde. De gebouwen zijn voornamelijk in Europese stijl gebouwd. De koning was namelijk dol op Europa en bezocht Europa dan ook regelmatig. Daarom zijn er zoveel Europese, vooral Engelse, invloeden in Thailand. Denk aan links rijden, de moderne snelwegen en dus ook veel gebouwen.

Ook zijn er bij het zomerpaleis gebouwen in Chinese en Thaise stijl. Het paleis bestaat uit verschillende gebouwen. Een voor de koning en een gebied voor de koningin. De koning mocht hier ook niet komen. Er is een brug gebouwd met de brug in Rome met de engelen als voorbeeld. Het interieur van de verschillende gebouwen is in victoriaanse stijl.

Na het paleis hebben we de ruïnes en oude tempels in het Ayutthaya Historisch park. Door oorlog met Birma is deze tempel verwoest en zijn er alleen nog ruïnes over. Deze tempel, ook wel Wat Mahathat, is beroemd om het Boeddhahoofd dat vergroeid is met de wortels van de naastgelegen boom. De ruïnes waren prachtig.

De lunch was lekker pittig. We mochten blij zijn met het fruit bij het eten. Ook kon je tijdens de lunch vissen voeren, dus Dirk-jan kon zijn geluk niet op. Na de lunch zijn we verder gereden naar Tak, waar we zouden overnachten. Hier stond ook een diner klaar voor ons, waar we heerlijk van genoten hebben en die in tegenstelling tot de lunch helemaal niet pittig was.

Dag 6

Woensdag was tevens een reisdag, naar Chiang Mai. Onderweg zijn we gestopt bij een olifantenziekenhuis, de eerste van Thailand. Het ziekenhuis is in 1993 opgericht en er worden voornamelijk olifanten geholpen die op landmijnen zijn gestapt en daardoor verwondingen hebben opgelopen. Er zijn ook olifanten met een prothese om, zodat ze toch nog kunnen lopen. Ook worden er verwaarloosde olifanten geholpen. Een aantal olifanten moeten permanent in het ziekenhuis blijven, omdat ze blijvend letsel hebben. Het was super leuk om de olifanten van dichterbij te zien en erg bijzonder om een olifant te zien lopen met een prothese om.

Na de olifanten zijn we gestopt bij een lokale wildmarkt. Vroeger werden hier exotische dieren en andere jungleproducten verkocht, maar deze producten zijn nu beperkt. Nu worden er vooral gewone etenswaren verkocht. Na de markt konden we bijzondere dingen proberen die onze gids gekocht had. Fruit wat wij niet in Nederland kunnen eten en hij had ook gefrituurde insecten gehaald. Dirk-Jan was enthousiast en heeft er meerderen geprobeerd, ik pas op dit soort momenten. Na het voorgerecht in de bus, voor de meesten dan, kwamen we aan in Chiang Mai voor de lunch. Heerlijke plek aan het water met lekker Aziatisch eten. De meesten moesten snel eten, want de taxi naar onze excursie stond al een uur te wachten (niet onze fout gelukkig). Deze excursie was geheel op Dirk-Jan zijn verzoek, namelijk ziplinen in de Jungle. Ook wel de flight of the Gibbon genoemd. Met 11 jongeren hebben we de hele middag tussen de aapjes door geslingerd. We hebben er zelfs nog een gespot! Ik heb in ieder geval weer een angst overwonnen. Het was super gaaf om te doen en we vonden het jammer dat het al voorbij was. Het was een 5 km lang parcours van kabels en bruggen. Ze bouwden het langzaam op, de afstanden werden steeds groter. Na het ziplinen stond er een diner voor ons klaar en daarna werden we teruggebracht naar ons hotel. In Chiang Mai heb je een erg leuke avondmarkt en deze hebben we dan ook bezocht nadat we terug waren.