Dag 5 Pelgrimstocht naar Santiago de Compostella

9 mei 2015 - Ponferrada, Spanje

Wat een mooie dag weer vandaag, een stralend mooie blauwe lucht.

Vanuit ons middeleeuwse dorpje gingen we langzaam omhoog, richting Cruz de ferro. We liepen via een steil,smal, moddige en stenen pad langzaam omhoog. Het eerste dorpje is sinds korte tijd weer enigszins bewoond. Daar konden we een kopje koffie krijgen.

Onze weg weer vervoegd en ons verbazen over de mooie uitzichten. En, ja hoor.. daar was het bekende kruis op de route waar we onze steen konden neerleggen (m.m.g.d Weerstand Natuursteen) Een indrukwekkend moment.

Even later stopte er een bus waar 4 bejaarden uitrolden en strompelend met stok en naar de berg liepen om een steen op te rapen en dezen boven bij het kruis weer neer te leggen. Volgens ons is dat de bedoeling niet maar wel lach wekkend.

Weer verder lopend worden we ingehaald door dagjes pelsgrims. je mag ze eigenlijk geen pelgims noemen is ons verteld. Ze vinden dagjes lopers hier niet zo leuk geloof ik.

Volgende dorpje weer een beetje bewoond (4 a 5 inwoners..!) en daar woonde een soort tempelridder met een barretje. Gevraagd of hij vervoer voor het laatste stukje kon regelen. Geen probleem. Erg vriendelijke mensen met nog leuk vermaak door het blazen op hoorns en zeeschelpen.

Verder met de taxi naar Ponferrada, een grote oude stad met moderne invloeden. Een oude burcht. De naam van de stad betekend 'over de brug'. het ligt helemaal in een dal, de afdaling was ook erg steil !! Niet goed voor de blaren (vandaar de taxi)

Morgen gaan we onze route helemaal weer uitlopen (hopelijk zonder taxi :))

Welterusten,

Marieke en Zwanie

1. Anneke wakker:
    9 mei 2015
    hopelijk morgen de blaren weg, veel succes met de rest van de route