Dag 6 Pelgrimstocht naar Santiago de Compostella

10 mei 2015 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Weer een prachtige dag met een stralend blauwe lucht.

De blaren weer verzorgd en ingepakt en we gaan wandeld de stad Ponferrada weer uit. Dat blijkt al een tocht opzich te zijn.

Onderweg kwamen we nog 2 pelgrims tegen. Ze zagen mij met een plattegrond lopen en vroegen de magische woorden 'camino'? Ik vertel hem welke kant we op gaan maar zijn mede loper vraagt om mijn kaartje en stelt een paar vragen aan zijn collega (Spanjaard) die hem begeleid. Uit de woordenwisseling begrijp ik dat de spanjaard een kortere weg weet en dat spreekt ons natuurlijk wel aan... We vragen of we gezamelijk op mogen lopen en zij vinden dat wel gezellig.

Het blijkt een lange straat te zijn van 6 km lang. Aan het einde een heerlijk kopje koffie en met een koekje nog steeds voor € 1,00. Ondertussen gaf de thermometer 24 graden om half 11 en we moesten nog 15 km lopen....

Prachtige tocht door de wijnvelden en mooie uitzichten op het spaanse landschap. Aangekomen in het volgende dorpje een heerlijk gklas cola en een klein pelgrimskerkje bezocht, een stempel gehaald en de zegen ontvangen voor de verder tocht over de camino.

Tijdens deze tocht ontmoeten we een Amerikaanse man die al vanaf 11 april aan de wandel was. Hij was een beetje 'anwinnig' naar zijn vrouw die anders altijd de route plande en nu moest hij het zelf regelen. Hij was gisteren al een keer verdwaald en na een paar km gevraagd waar de 'camino' was. Si Si riepen ze allemaal en ondertussen sloot een schotse vrouw zich bij hem met even laten een paar Koreanen. Op een gegeven moment liepen ze met z'n tienen ! Toen ze de stad zagen liggen bleek dat ze 21 km teveel hadden gelopen. Nu snapten we hem waarom hij zijn vrouw zo miste.... :)

Maar goed: wij zijn heerlijk vroeg aangekomen rond 2 uur en lekker van de zon genoten. We gaan nu lekker eten en dan.... Slapen :)